Doorgaan naar hoofdcontent

buy nothing new month

Als ik vroeger initiatieven zag passeren als de "buy-nothing-new-month", vond ik dat altijd uitermate sympathiek maar niet meteen aan mij besteed. Niet omdat ik het niet zou zien zitten een maand lang niets te kopen, maar gewoon omdat ik nu eenmaal niet zo'n big spender ben. Een maand niets kopen zou waarschijnlijk niet zo'n verschil maken.

Dit keer doe ik wel mee. Want tegenwoordig haal ik wel vanalles in huis. Ongetwijfeld doordat ik door bevallingsrust zeeën van vrije tijd heb. En doordat ik elke dag talloze etalages voorbijwandel.

Die etalages maken ook dat ik al weken loop te vinden dat ik een nieuwe herfst-winter-garderobe nodig heb. Een fenomeen waar ik nog nooit last van had (winterkleren zijn voor mij basically zomerkleren met een legging en een extra truitje, en bovendien blijf ik doorgaans jarenlang tevreden van al mijn aankopen). Er zijn natuurlijk nog andere factoren, zoals het feit dat mijn favoriete schoenen nu, na een jaar of drie (of meer?) intensief dragen, echt wel versleten zijn. Ze zien er - vind ik - nog fantastisch uit, maar de zolen zijn gebroken en mijn voeten worden nat. En het feit dat ik het idee heb dat het model van de jeans die ik al zo'n zeven jaar draag (echt waar, twee exemplaren, veel gedragen, al honderden keer gewassen, nog echt niet versleten) nu echt stilaan démodé is. En het feit dat het erop lijkt dat ik een schoenmaat gegroeid ben. En het feit dat ik plots een grote voorkeur ontwikkeld heb voor pastelkleurtjes, terwijl mijn kasten uitpuilen van fel en primair kleurgeweld.



Ik loop dus al weken te twijfelen over wat ik zal kopen. Als ik géén scrupules en héél veel geld had, had ik intussen een skinny jeans, een boyfriend jeans, een nieuwe bril, een nieuwe zonnebril, bikerboots, Noë-pumps (in minstens 4 kleuren), een paar Nikes, een paar witte tennisschoenen van Marc Jacobs, een paar comfy-doch-comfortabele laarzen van Kickers, een heerlijke zachte pastelgroene wollen cardigan, een geruit vestje van Promod, enkele zijden bloesjes en een stapel tanktops gekocht. Allemaal overwogen de laatste weken. En maar twijfelen. Wat wel, wat niet... want er zijn enkele eisen. Mijn nieuwe kleren moeten combineerbaar zijn met een draagdoek en een aan-de-borst-drinkende baby. Met de kilometers die ik dagelijks door de stad wandel. Met een pijnlijke kromme teen. Met wat er al in mijn kast hangt en liefst ook met elkaar. Ik geraakte er niet uit en bleef maar malen.

Tot ik de knoop doorhakte: ik koop niets. Tot in november. Resultaat: rust in mijn hoofd. En het besef dat ik eigenlijk heel weinig nodig heb.

(voor wie meer wil weten, kijk eens op de site van Buy Nothing New. Uiteraard mag je nog wel verbruiksgoederen kopen, zoals eten, verzorgings- en onderhoudsproducten. En tweedehandsspullen kopen mag ook).


Reacties

  1. Ik heb vorige maand mijn kleerkast eens grondig opgeruimd en heel veel weggedaan. Je zou denken: aha nu heb ik plaats en ga ik allemaal nieuwe dingen kopen, maar het had een beetje het omgekeerde effect, een herontdekking van een aantal kleren en een afkeer van een teveel aan kleren. Ook rust in mijn hoofd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt fijn. Onze nakende verhuis is ongetwijfeld een mooie gelegenheid voor zo'n kast-uitmestsessie. Maar ik vind het in deze periode in mijn leven (lijf nog niet helemaal terug op plooi na zwangerschap, borstvoeding en nog niet helemaal besloten of er misschien ooit nog een zwangerschap komt) ook best moeilijk om drastische beslissingen te nemen over wat weg mag en wat niet. Maar zo is het misschien altijd wel wat.

      Verwijderen
  2. dapper! ik ben wel benieuwd naar dat jeansmerk want jeansbroeken gaan zooo snel kapot bij mij. En ik ervaar hetzelfde wat die rust in het hoofd betreft - het is intussen 5 jaar dat ik enkel nog tweedehands of fairtrade/bio kleren koop, en (ook al was ik voordien ook niet zo'n grote shopper) hoe chill is het om 90% van de winkels gewoon straal te negeren! Geniet nog van de rust daar, ik ben volgende maand weer in het land en komt de uk dan graag is bekijken (in die zee van tijd die ik dan ook ga hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wel, dat jeansmerk is Lee Cooper. Ik wil nog eens checken wat ze daar bij Rank A Brand over te zeggen hebben, maar hoe dan ook: dat ze zo veel jaar meegaan, is al geweldig.

      Verwijderen
  3. Goed dat je erbij stilstaat en dat je erover blogt. Ik kocht op een jaar tijd vier kledingstukken (ik koos voor maximaal vijf en eindigde op vier) en blogde er deze zomer over. Het deed mij toch ook beter stilstaan bij de dingen, eigenlijk. Al vond ik het ook frustrerend dat ik daardoor geen eco en faire kleding kon kopen. Maar dat doe ik nu dus lekker wel. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe maak je een vilten verjaardagskroon?

wie niet wil knutselen maar deze kroon wil kopen, scrollt meteen door naar onderaan dit bericht! wat heb je nodig? - een paar stukken dikke vilt (een paar milimiter dik) - een naaimachine of een naald met kleurig naaigaren (bijpassend of net contrasterend) - een stukje elastiek van 1,5 cm breed en ongeveer 10 cm lang, liefst zwart of een leuke kleur - een paar cm velcro - een stukje dunne vilt of vilten cijfers (bijvoorbeeld die van Artemio ) - een stofschaar waar vind je dat? De meeste benodigdheden vind je bij Veritas  of bij de meeste naaiwinkels. De laatste keer dat ik bij Veritas was vond ik er geen dikke vilt. Die vond ik wel bij De Banier .  hoe maak je dat? 1) Ik maakte de verjaardagskroon naar dit patroon  (je kan helemaal deze handleiding volgen maar ik heb hem een beetje aangepast.) Voor het hoofd van een eenjarige blijkt het wel een beetje groot: je knipt dus best een centimeter of twee van patroondeel 2 af. Print het patroon af zo

Tiny en Cacao

Net als veel vrouwen van mijn leeftijd en veel ouder en veel jonger heb ik een beetje een zwak voor Tiny. Van de boekjes. Hoewel ik absoluut meer respect heb voor vrijgevochten jongedames zoals Pippi Langkous en Madelief (wie de verhalen van deze laatste wildebras nog niet kent: rep je naar de bib of naar de kleine, onafhankelijke boekhandel. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Een paar van mijn favoriete babysitkinders, die intussen al dingen doen als samenwonen met hun lief en afgestudeerd zijn, spreken er nog over: die urenlange voorleessessies in het grote bed waarbij de heerlijke humor van Guus Kuijer ons menig slappe lach bezorgde). Maar dus Tiny. Dat is een ander verhaal. Tiny heeft nooit een grote mond, doet niets wat niet mag en haar kleren zijn altijd smetteloos (en prachtig). Je kan haar hoogstens verwijten dat ze zich een klein beetje ouder voordoet dan ze is (zo legt ze in "Tiny in de tuin" samen met haar broertje een volledige tuin aan, waarbij ze bomen plant

Fresita bakt: Bananenbroodpudding met chocolade

Broodpudding met chocolade en banaan, wat ons betreft veel lekkerder dan de klassieke versie.  Broodpudding: geen beauty, maar wel lekker, en past helemaal binnen een zero waste leven! Regelmatig maken wij hier een broodpudding om restjes oud brood op te werken. We variëren wel eens met het recept en ik doe er wel eens stukjes appel of gekonfijte gember in. Dit keer besefte ik toen ik al bezig was met het brood te breken, dat er geen melk in huis was. Wel een pak chocolademelk. En omdat appels mij niet lekker lijken bij chocolademelk, besloot ik er een banaan in te doen. Ten slotte roerde ik er nog wat stukjes chocolade (ik gebruikte chocolade centen die hier nog lagen van de sint) doorheen, want alles wordt lekkerder met meer chocolade.  Bananenbroodpudding met chocolade Benodigdheden 300 g oud brood en eventueel koekjes 2 kopjes chocolademelk 5 geklutste eieren 2 bananen 1 eetlepel poeder voor vanillepudding een handvol kleine stukjes chocolade bakvorm bakpapie