Doorgaan naar hoofdcontent

"de laatste strohalm - slapen"

De allerlaatste strohalm uit het boekenreeksje waarvan ik eerder al de delen "woedeaanvallen" en "huilen" aanhaalde.  Het is eigenlijk een reeks van vier, maar het deel over "eten" ligt niet in de bib en ik ga er ook niet naar op zoek omdat het me niet interesseert: eten is nu één van die dingen waarmee wij hoegenaamd geen enkel probleem mee hebben.

Maar slapen dus. Ik keek uit naar de tips in dit boek. Want dat slapen gebeurt hier niet altijd zoals ik het graag zou willen. Lucille doet het goed: ze wordt om de 3 à 4 uur wakker voor een voeding. Soms komt ze wat vaker, heel soms slaapt ze al een langer blokje en dat noemen wij dan doorslapen. Meer moet dat niet zijn.

Jackie doet soms wat moeilijker. Eens ze slaapt, slaapt ze doorgaans wel goed en met wat geluk wordt ze niet onmenselijk vroeg wakker (soms doet ze dat wel, helaas). Maar het naar bed gaan, gaat hier af en toe nog met het nodige drama gepaard. En daar word ik soms enorm droevig van. Meestal duurt het gelukkig maar even, maar ik vind het toch jammer dat mijn kind vaak huilend afscheid neemt van de dag.

Ik hoopte dus op gouden tips in dit boekje. En dé gouden tip bestaat vermoedelijk niet. Maar ik heb toch een lijstje gemaakt van die enkele tips die ik toch nog wel eens wil proberen. Niet altijd even relevant bij ons 'probleem', maar wie weet ooit nog wel eens handig of gewoon fijn om eens te proberen.



1. rijstkruik (0-6 maanden)
Maak een rijstkruik van de pijp van een oude broek en 500 gram rijst. Knip een broekspijp af van ongeveer 38 - 46 cm lang. Naai één kant dicht en doe de rijst in de zak. Naai nu de andere kant dicht. Leg de kruik in de magnetron en verwarm die gedurende twee minuten op de hoogste stand. Je kan ze ook in alumiumfolie wikkelen en in een gewone oven verwarmen op 175°C (folie verwijderen voor gebruik). Schud de rijst goed door elkaar en controleer of de kruik niet te warm is. Wikkel de kruik in een gedragen t-shirt (van mama dus). Leg in het bedje. Lekker warm en de geur van mama.

2. dutjes (6 mnd - 4 jaar)
Het is soms moeilijk een kind in bed te krijgen als er oudere kinderen zijn die niet meer dutten. Beschouw het als een speciaal moment voor mama en de slaper. Laat de anderen in hun kamer of buiten spelen en knuffel met de kleinste. Lees een boekje of doe een spelletje en stom hem in. Zo wordt het kleintje vanzelf rustig na een ochtend meespelen met de groten.

3. binnen de tijd (2-4 jaar)
Stel een eierwekker in op vijftien-twintig minuten en maak er een spelletje van. Spreek af dat ze voordat de wekker afgaat in pyjama en met gepoetste tanden op hun bed moeten zitten, zodat je ze kunt instoppen en een verhaaltje voorlezen. Wie op tijd klaar is, krijgt een extra verhaaltje.

4. op tijd waarschuwen (1-4 jaar)
Dit is vooral handig als je kinderen geconcentreerd bezig zijn. In plaats van plotseling te roepen "Het is bedtijd", waarschuw je ze twintig, tien en vijf minuten van te vevoren. Zo kunnen ze nog even afmaken waar ze mee bezig zijn. En smoesjes werken niet meer!

5. afstrepen (1-4 jaar)
Maak een lijst met slaaprituelen. Neem een groot stuk papier en teken daarop elke stap van het naar bed gaan, voorzien van een cijfer. Bijvoorbeeld: 1) pyjama aan - 2) iets eten - 3) tanden poetsen enzovoort. Je kunt elke dag met een stift afstrepen. Kan ook voor ochtendrituelen.

6. zelfbediening (2-4 jaar)
Laat je peuter 's morgens wat alleen doen. Je zult ervan versteld staan wat ze al kunnen. Zet bijvoorbeeld een glas sap onder in de koelkast, zet een kom onbijtgranen neer en een plastic beker met precies genoeg melk om er zelf overheen te gieten. Intussen kan jij even verder in de badkamer.

7. nat en droog (1-2 jaar)
Als je kind 's ochtends vroeg wakker wordt vanwege een heel natte luier, geef hem dan voor het naar bed gaan minder te drinken. Van melk ga je meer plassen! Als het kind vaak wakker wordt van de dorst, zet dan een flesje water naast zijn bed.

8. jij en je partner
Spreek af om samen thuis te blijven. Je hebt geen oppas nodig om aandacht aan elkaar te besteden. Als de baby slaapt (misschien niet voor een hele nacht maar dan toch hopelijk voor een paar uur) maken jullie het gezellig. Ga niet voor televisie hangen of werken. Ga tegenover elkaar zitten met eenglas wijn of een kop thee. Luister naar elkaar. Zelfs al duurt het maar tien minuten: het werkt. Het gebeurt maar al te vaak dat kersverse ouders zelfs vergeten oogcontact te maken. Elk moment samen brengt jullie dichter bij elkaar en dat kan niemand jullie afnemen.

9. instoppen en streng zijn (1-4 jaar) 
Neem de tijd om je peuter in te stoppen en zorg dat hij lekker ligt. Maar na de knuffels en kusjes maak je hem duidelijk dat het tijd is om te slapen. Beantwoord kort zijn vragen maar moedig hem niet aan tot meer. Blijf in de deuropening staan en laat je indien mogelijk niet verleiden om terug te komen. Dat is moeilijk, maar vertel je kind dat jij ook moe bent en naar bed wil. Zeg lief maar vastberaden "Nu stil zijn, ik ga naar bed". Geef nog een kus en ga weg.

10. middagdutje: iedereen doet mee (0-4 jaar)
Roep het dutje uit tot een rustuurtje voor iedereen. Vooral handig als je klein woont. Als het slecht weer is en het is binnen druk, zorg dan dat het voor iedereen rusttijd is. De ideale gelegenheid voor alle kinderen om rustig te lezen, tekenen of een rustig spelletje te doen. En de ideale gelegenheid voor mama om geen lawaaierig huishoudelijk werk te doen maar om te lezen!




Reacties

  1. bij ons helpt het slaapritueel enorm, wij wijken daar zelden van af. Na het eten is het 2 tot 3 filmpjes kijken, op Jackie haar leeftijd was dat molletje of bumba denk ik. Dan pyjama aan, tanden poetsen, naar boven, 3 boekjes lezen, licht uit, nachtlampje aan en muziekje op de babyfoon aan (die van topcom, dat is meer dan 5min muziek). We doen dat nog steeds, alles samen is dat wel gemakkelijk 3 kwartier, maar voor ons werkt dat. Ik denk dat dat muziekje op de babyfoon ondertussen zelfs een Pavlov effect heeft :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. we gaan hier soms wel een beetje in de mist met dat ritueel. We zijn misschien niet strikt genoeg of het heeft ook wat lang geduurd voor we het huidige ritueel invoerden. Momenteel is de combinatie van de twee kindjes in bed te krijgen ook wel problematisch. Lucille wordt knettergek van de avondlijke Jackie.













      Verwijderen
  2. Mijn dochters (intussen 7 en 9 jaar oud) hebben nog steeds baat bij hun avondritueel. Even een momentje rust, gezellig afsluiten van de dag voor ze in hun bedje gaan, een knuffel van mama of papa en de meisjes slapen meestal als roosjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben ook wel iets van een avondritueel. Na het eten: eventueel in bad, een flesje melk, tandenpoetsen, twee verhaaltjes (eentje kiest Jackie en eentje kiest de voorlezer) en dan slapen. Soms gaat het heel goed, maar vaak is ze vreselijk boos als we haar achterlaten in haar slaapkamer. Moeilijk!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Hoe maak je een vilten verjaardagskroon?

wie niet wil knutselen maar deze kroon wil kopen, scrollt meteen door naar onderaan dit bericht! wat heb je nodig? - een paar stukken dikke vilt (een paar milimiter dik) - een naaimachine of een naald met kleurig naaigaren (bijpassend of net contrasterend) - een stukje elastiek van 1,5 cm breed en ongeveer 10 cm lang, liefst zwart of een leuke kleur - een paar cm velcro - een stukje dunne vilt of vilten cijfers (bijvoorbeeld die van Artemio ) - een stofschaar waar vind je dat? De meeste benodigdheden vind je bij Veritas  of bij de meeste naaiwinkels. De laatste keer dat ik bij Veritas was vond ik er geen dikke vilt. Die vond ik wel bij De Banier .  hoe maak je dat? 1) Ik maakte de verjaardagskroon naar dit patroon  (je kan helemaal deze handleiding volgen maar ik heb hem een beetje aangepast.) Voor het hoofd van een eenjarige blijkt het wel een beetje groot: je knipt dus best een centimeter of twee van patroondeel 2 af. Print het patroon af zo

Tiny en Cacao

Net als veel vrouwen van mijn leeftijd en veel ouder en veel jonger heb ik een beetje een zwak voor Tiny. Van de boekjes. Hoewel ik absoluut meer respect heb voor vrijgevochten jongedames zoals Pippi Langkous en Madelief (wie de verhalen van deze laatste wildebras nog niet kent: rep je naar de bib of naar de kleine, onafhankelijke boekhandel. Je kinderen zullen je dankbaar zijn. Een paar van mijn favoriete babysitkinders, die intussen al dingen doen als samenwonen met hun lief en afgestudeerd zijn, spreken er nog over: die urenlange voorleessessies in het grote bed waarbij de heerlijke humor van Guus Kuijer ons menig slappe lach bezorgde). Maar dus Tiny. Dat is een ander verhaal. Tiny heeft nooit een grote mond, doet niets wat niet mag en haar kleren zijn altijd smetteloos (en prachtig). Je kan haar hoogstens verwijten dat ze zich een klein beetje ouder voordoet dan ze is (zo legt ze in "Tiny in de tuin" samen met haar broertje een volledige tuin aan, waarbij ze bomen plant

Fresita bakt: Bananenbroodpudding met chocolade

Broodpudding met chocolade en banaan, wat ons betreft veel lekkerder dan de klassieke versie.  Broodpudding: geen beauty, maar wel lekker, en past helemaal binnen een zero waste leven! Regelmatig maken wij hier een broodpudding om restjes oud brood op te werken. We variëren wel eens met het recept en ik doe er wel eens stukjes appel of gekonfijte gember in. Dit keer besefte ik toen ik al bezig was met het brood te breken, dat er geen melk in huis was. Wel een pak chocolademelk. En omdat appels mij niet lekker lijken bij chocolademelk, besloot ik er een banaan in te doen. Ten slotte roerde ik er nog wat stukjes chocolade (ik gebruikte chocolade centen die hier nog lagen van de sint) doorheen, want alles wordt lekkerder met meer chocolade.  Bananenbroodpudding met chocolade Benodigdheden 300 g oud brood en eventueel koekjes 2 kopjes chocolademelk 5 geklutste eieren 2 bananen 1 eetlepel poeder voor vanillepudding een handvol kleine stukjes chocolade bakvorm bakpapie